Saturday, June 13, 2009

Analisa satu keperluan. .

Just a reply on isu wang saku. .
1. isu wang saku sebenarnya bukanlah berkenaan pengurusan wang berhemat semata2. . tetapi perlu difahami dengan baik kerana SMSTMFP juga telah lahir darinya ramai pencuri berjaya. dan kini masih ada pencuri yang SEDANG menuntut disitu. . . bukan niat mengutuk mahupun menghina. . itu realiti. . saya jua bekas pelajar sekolah ini dan saya jua pernah melaluinya. . maka. . ini bukan cakap kosong. . =). . actually. . masalah ini bukan di sekolah kita jee. . sekolah laen pun sama. . maksudnya. .jika anda pembaca yg bukan dari SMSTMFP, KLUSTER, jgn feeling sekolah anda xde isu kecurian. .huhu. . analisa satu keperluan. . justeru. . dalam tulisan ini, mari kita sama2 menganalisa, apa sebenarnya masalah yg berkaitan kecurian. .
1. ibubapa x ajar, kurang ajar, memg pencuri tu bahlol,bodoh n bangang, kawan pencuri yg juga pencuri tu mempengaruhi. . dah klise kan benda2 ni???
justeru. . analisa pertama. .
ini berdasarkan apa yang pensyarah saya cerita. . hasrat pendidikan mahu melahirkan pelajar yang seimbang JERI. . jasmani, emosi, rohani dan intelek. . kalau remaja ramai yang bengong skunk ni. . mereka cukup x JERI ni????? justeru. . mana silapnya?? adakah pada pendidikan kita??? utk wujudkan pelajar yg cemerlang dalam 4 aspek ni. . kita bukan sahaja ada BM, BI, SNS, MATHS. .sejak di sekolah rendah lagi. . tp. kita lihat dalam aspek pelaksanaan KOKU, KELAS MUZIK, KELAS SENI, KELAS AGAMA ISLAM. . sejak saya darjah satu lagi benda2 ni diajar. . untuk tujuan apa???? xde sorang pelajar pun sedar benda ni dan benda ni juga dibiarkan dan dibuat main2 sahaja kerana fokus utama AAAAAAAAA semua AAAAAAA. . kita semua sebenarnya lupa pada hasrat nak melahirkan pelajar yg seimbang dalam aspek jasmani emosi dan rohani!!!!!!!! sebab tu saya suka utk rangkumkan tragedi SMSTMFP 2007. . pelajar SPM taun tu x dinafi I nya. . (Intelek) . tp. .bila insiden itu berlaku???? adakah mereka cukup JERI??? itu yang kita perlu persoal dan jawab!!!
analisa kedua. .
isu wang saku. . adakah pengurusan wang berhemat penyelesaian kepada masalah curi di sekolah?? sy rasa. . kalau kita analisa kembali. . siapa yang telribat dengan masalah disiplin. . hisap rokok. . n mencuri??? Buakankah org yang sama. . . so. penyelesaian terbaik. . kalau dah obvious budak tu bermasalah n beri masalah kepada sekolah. . apalagi. . buang sekolah sajelaaa. . ini cakap sajaaa. . kalau sy jadi pencuri pun. . x teragak2 utk mencuri lagi dan lafaz taubat seketika kemudian ulang kembali kesilapan yang sama. . jangan kita simpan para jahanam di bumi SBP kerana SBP amanah besar rakyat. . setidak2nya. . budak yang jahanam itu tidak menjahanamkan institusi SBP. .biarlah dia jahanam di bumi lain asalkan bukan di SBP yg membela kejahanaman mereka. .kerana di luar nanti. . sy pasti. . sudah tidak akan ada yang nak membela mereka. . InsyaAllah. . saya doakan utk mereka yang jahanam. .
kita analisis lagi. kesan kita membuang jahanam itu. . , , mesej moral kepada rakan2 jahanam. . jgn kita salahi peraturan. .
analisa penulisan. .
1. kita perlu mencari penyelesaian terbaik yang mengambil kira semua faktor. . pelajar,guru, masyarakat, ibubapa dan sebagainya. .
2.analisa tulisan ini berdasarkan rasional dan intelektual. . bukan kritikan semata2. . kerana kita dilahirkan berakal. .
akhir tulisan. . saya pinta. . jgn duri disimpan dalam hati. . jgn rasa dipendam. agar kesejahteraan kita kecapi dan nikmati bersama. .

No comments: