Saturday, January 3, 2009

Permulaanku

Hye viewers Farisian Commmunity.I'm muiz, ex-farisian,04-08.
First time menulis kat blog ni.Erm, tq to miss Nana for inviting me!
Erm, just wanna share on 'Penggunaan Telefon Bimbit Di SBP'.
Actually I know there's pros and cons but I want to look the usage of this tool at SBP positively! Erm, bila dah duk skolah, kita jarang balik rumah.So, macamana lagi nak contct makbapak klu xdok dis tool.Lagipun, telefon awam yang tersedia selalu rosak kadang2 mesin kira dia tak berapa betul coz seringkali baki x dipulangkan!Ada jugak kes duit 'lekat" kat situ.Ya, kita ada I Talk, tapi susah lar.Nak kene beli-kadang2 ada,kadang2 'xdok',bila nak call pon, bukan bleh direct call rumh, kene masukkan dye punya number dluh.Rumit laar! Klu guna handfon, takke dok mana2 pon boleh call rumah,parents??!! Ya,memang ada masalahnya, pelajar salah guna fon sewaktu masa PNP dan prep.Justeru, penyelesaiannya rampas sahajalahlah fon mereka2 yang guna handfon kat kelas dan yang guna kat asrama, kenapa nak rampas jugak?? Alasan x study sebab ada fon sudah tidak boleh digunapakai laar sebab 'akta' baru ini diwujudkan! Sebenarnya tu pro yang bese2 kita dengar. Tapi, pada sudut positifnya, aku raser fakta ini memang tpat,benar,jelas,terang dan nyata, yakni ramai pelajar tak minat subjek Sejarah dan kata susah nak dapat A??? Sebenarnya, masalah dia membaca je kan???Kan??Kan??Malas baca kan?? Haaa, jadi, handfon sekrg dah amat,sungguh canggih sekarang kerana kini dah banyak yang boleh rekod 'sora' sendiri. Justeru, kalau malas nak baca, baca je nota2 sejarah yang lengkap dan pada masa yang sama, rakamlah suara itu!!! Buruk ke tidak, kita je kan nak dengar,Di samping sebagai pengulit tidooooo. . .boleh juga kita kembali mengingat ilmu sajaratun nih. . .Tak gitu keee?? Sebenarnya, teknik ni boleh digunapakai untuk mana2 subjek yang kita malas nak baca!Dengan cara ni, kita sudah tak perlu kerap membaca buku lagi.[Bukan sekali belek pastu x belek langsung!].Selain itu juga, di SBP, kita tahu bahawa cikgu2 semuanya gigih mengajar sehingga ada yang buat kelas malam.Kadang2 cikgu2 kita yang saya akui amat busy seharian, terlupa untuk memaklumkan kepada pelajar.Jadi, handfon lah wahananya, untuk menyampaikan berita yang 'terpendam' di kalbu cikgu semasa bz buat kerja! Jadi, adakah akta pelajar xboleh bawa handfon ke sekolah relevan?? Atau akta ini kejam macam AUKU????????!!!!

5 comments:

Daffodil said...

true story of mine!
dulu bukan main nak beli hp y canggih2..nak ade tu..nak ade ni..bajet nak tukar lepas school

tgk2~
skg hp takde maknenye
selalu terbiar silent
nafsu nak hp cantik2 dah terpadam..
sekadar tok msg n kol bende2 y penting..n ..tak lupa gak tok contact kwn2..erat silaturrahim:)

p skg
cube tgk kebnykn dari kite..(bukan nak ckp diri ni baguss..sekadar nak berkongsi ape yang patut..sory kalo ade y tak selesa)
hp bagai satu alat hiburan n lambang kemegahan..
true story:
timbalan komandan ps***** nak tukar hp..malu ngn org lain..org tinggi,p,hp biasek je

moral n penilaianku:
mybe ok je nk tukar pon..p..kalo setakat malu adalah alasan..tak payah laa..ade ape pada kecanggihan hp??

so..kpd y rase taksub ngn hp..tak payah laa..tu sume nafsu..
jgn ikot..rosak hati~

Kosong said...

Hmm. .
memg pun ..
tp. .
fon sekarg memudhkan.
baik bli yg canggih2 lep. .
sebb. . kita ni kan pmint hiburn. .
fon skrg kn dah boleh jd mp3, tgk video, di samping mudah nak ambik gamba. Kita kan slalu je nak ambik gamba. abis tu, xkan lep nak bawak kamera slalu.So, this tool will be useful lep. . klu xdop.. sush gop.. klu pakai yang bese2, sush gop. . huhu. .
tp, btul lar, , klu untuk kemegahan tu, nasihatnya bukan xpayah pakai tp x payah lar bermegah sbb ni zaman semua org ada fon . .
huhu. .

Ki Kiey said...

gune hp blaja sej?

wah,

so gud~!

haha

Kosong said...

Hahahha. .
blaja sej.guna dia punye voice recorder jeee. .
huhu. .
saje jee nak tunjuk phone tak useless klu diguna di skul. . sbb skolah kan x bg students pakai hp kat skul.Saya nak tunjuk je undang2 tu bercanggah dgn keperluan pelajar. . hehehehe. .

Anonymous said...

teringat pulak suatu ketika..
kawan aku diinform oleh cikgu - ada kelas petang ni.. melalui sms.. cikgu wat relaks je.. sporting..
penting handset ni..